پکتین مربا و پکتین شربت

آیا تا به حال نام پکتین به گوشتان خورده است؟ آیا از کاربردهای پکتین در صنعت غذا و تهیه موبا چیزی می‌دانید؟ در این مقاله می‌‌خواهیم در مورد پکتین مربا و شربت مطالبی را بیان کنیم و به نقش پکتین در تولید مربا و شربت بپردازیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید و می‌خواهید با پکتین و ویژگی‌های آن آشنا شوید با ما همراه شوید.

 پکتین چیست ؟

قبل از اینکه به بررسی پکتین مربا و شربت و نقش آن در کیفیت محصول نهایی بپردازیم خوب است که با مفهوم پکتین آشنا شویم. پکتین در حقیقت یک نوع فیبر با منشا طبیعی است که کاربرد زیادی در صنایع دارویی و غذایی دارد. این فیبر در بعضی از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و از این منابع طبیعی استخراج می‌شود. از پکتین برای غلیظ سازی استفاده می‌شود.

پکتین یک پلی‌ساکارید است که شامل زنجیره‌های پلی‌ساکاریدی طولانی از قندهای غیر قابل هضم است. این زنجیره‌ها تحت تاثیر حرارت منبسط می‌شوند و در نهایت به ژل تبدیل می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که پکتین یک پلیمر از نوع قندی- اسیدی است و در خودش ترکیباتی مانند نمک‌های سدیم، پتاسیم، آمونیوم و گالاکترونیک اسید دارد.

در حقیقت تمام میوه‌ها و سبزیجات پکتین دارند اما درصد آن متفاوت است. بیشترین میزان پکتین در میوه‌هایی مانند سیب، مرکبات، گلابی، انگور، زیره، هویج، گیلاس و توت فرنگی مشاهده شده است.

مصارف پکتین

اگر در بین پایدار کننده‌های مواد غذایی به دنبال مورد مناسبی برای مربا یا شربت هستید پکتین بهترین مورد است. پکتین فقط برای غلیظ کردن مربا و شربت به کار نمی‌رود برای برای استفاده به عنوان چسب‌های گیاهی، ملین و قرص گلو هم کاربرد دارد.

روش استفاده از پکتین| پکتین مربا و شربت

برای اینکه بتوانید بدون دردسر از پکتین مربا و شربت استفاده کنید باید روش درست استفاده از آن را بدانید. پکتین همان طور که گفتیم یک پودر است که در آب حل می‌شود. اما اگر به خوبی در آب همزده نشود کلوخه می شود و ایجاد مشکل می‌کند. برای همین می‌توانید پکتین را با سایر مواد پودری مانند شکر ترکیب کنید و سپس به آن آب اضافه کنید و خوب هم بزنید.

روش دیگر این است که وقتی می‌خواهید پکتین را به مایع اضافه کنید دور تند همزن را روشن کنید و همزمان با اضافه کردن پکتین با همزن برقی هم مواد را به خوبی مخلوط کنید. یک راه دیگر هم دارد و آن این است که پکتین را در شکر بریزید. پکتین در شکر به آرامی حل می‌شود و سپس مقدار کمی آب به آن اضافه کنید و به این شکل سیروپ تهیه کنید. سپس می‌توانید به مقدار دلخواه آب به سیروپ آماده اضافه کنید.

معرفی انواع پکتین

دسته بندی پکتین بر اساس درجه متوکسیل آن‌ها صورت می‌گیرد. درجه متوکسیل بالا HM و درجه متوکسی پایین LM نام دارد. متوکسیل HM دارای دو نوع است که بسته به زمان ژل شدن به نام‌های تن بند و کند بند معروفند. از این نوع متوکسیل بیشتر در فراورده‌های بر پایه میوه استفاده می‌شود و برای اینکه این نوع از پکتین به خوبی فعالیت کند به درجه خاصی از شکر و اسیدیته نیاز است و باید طبق دستور العمل مشخصی استفاده شود.

اگر به دنبال تهیه مواد ژله‌ای با تکه‌های معلقی از میوه هستید نوع تند بند برای شما مناسب است. برای مثال می‌توان به مارمالادی که تکه‌های میوه در آن وجود دارد اشاره کرد. برای ژل‌های شفاف از نوع کندبند استفاده می‌شود.

کاربرد پکتین در صنایع غذایی

بیشترین کاربرد پکتین در صنایع غذایی مربوط به پکتین مربا و شربت است. چون این ماده فاقد چربی و کالری است و به نوعی ماده بسیار سالمی محسوب می‌شود برای استفاده در صنعت غذایی بسیار محبوب است. به دلیل خاصیت ژله‌ای شدن بافت خوبی به شربت و مربا می‌دهد و چون طعمی ندارد تداخلی در مزه محصول نهایی ایجاد نمی‌کند.

گاهی اوقات تولید کنندگان پکتین را با مقدار مشخصی شکر و اسید سیتریک مخلوط می‌کنند. آن‌ها این ترکیب را به عنوان پودر آماده برای استفاده هنگام پخت مربای خانگی به فروش می‌رسانند.

ویژگی‌های پکتین| پکتین مربا و شربت

همان طور که گفته شد پکتین منشا کاملا طبیعی دارد و فاقد هرگونه چربی است. علاوه بر این موارد ویژگی‌هایی دارد که برای سلامتی‌ هم بسیار مفید است. برای مثال مصرف پکتین باعث کاهش کلسترول می‌شود. همچنین طبق مطالعات انجام شده مصرف پکتین می‌تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند و باعث تنظیم قند خون می‌شود.

همچنین با کنترل چربی خون از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. به دلیل ویژگی ذاتی آن که ژل شدن است در تهیه شربت سرفه برای گلودرد نیز به کار می‌رود.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا به معرفی پکتین و بیان ویژگی‌های آن بپردازیم. حالا دیگر وقتی مواد اولیه و تشکیل دهنده روی شیشه‌های مربا را بخوانید می‌دانید که پکتین چیست و چه نقشی در تولید مربا دارد. پکتین مربا و شربت کاملا بی‌ضرر است و این پودر را می‌توانید در بازار تهیه کنید و هنگام درست کردن مربا  شربت خانگی از آن استفاده کنید. به این شکل بافت مربا یا شربت شما شبیه مرباهای بازاری می‌شود و اگر کسب و کار خانگی در زمینه پخت مربا دارید می‌توانید راحت‌تر محصولات خود را به فروش برسانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *