معلق سازی تخم شربتی

یکی از شربت‌ها و نوشیدنی‌های بسیار خوش طعم و پرفایده شربت تخم شربتی است که در بین ورزشکاران و تمام افراد بسیار پرطرفدار است. اما یکی از مشکلاتی که در تهیه این نوشیدنی وجود دارد این است که دانه‌های تخم شربتی در ته لیوان ته‌نشین می‌شوند و مدام باید همزده شوند. این موضوع برای کسانی‌که این شربت را در قمقمه می‌ریزند و به باشگاه می‌برند یا در طول پیاده‌وری یا دوچرخه سواری قصد نوشیدن آن‌را دارند دردسر ساز است. لذا معلق سازی تخم شربتی موضوع مهمی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم.

تخم شربتی چیست؟

همیشه خوب است که قبل از مصرف چیزی از خواص و ویژگی‌های آن آگاه شویم و بدانیم چه چیزی مصرف می‌کنیم. برای همین قبل از اینکه به روش‌های معلق سازی تخم شربتی بپردازیم به تعریف مختصری از تخم شربتی بسنده می‌کنیم.

تخم شربتی همان طور که از نانش پیدا است تخم گیاه است. این دانه ارزشمند تخم گیاه ریحان کوهی است که بعد از قرار گیری در آب ورم می‌کند و حجمش زیاد می‌شود. همچنین یک لایه سفید رنگ ژله‌ای نیز اطراف آن را می‌گیرد. این دانه مفید با نام‌های بادرود یا بادروج نیز شناخته می‌شود.

گیاه تخم شربتی از نظر ظاهری مانند ریحان است اما عطر و بوی کمتری دارد و به عنوان سبزی خوردن به کار نمی‌رود.

روش‌های معلق سازی تخم شربتی

اگر در منزل می‌خواهید شربت تخم شربتی درست کنید و از ته نشین شدن آن ناراحت هستید یک راه حل ساده دارید. شما می‌توانید قبل از اینکه تخم شربتی را در آب بریزید آن‌را درون دستگاه‌هایی مانند آسیاب بریزید و با یک دور چرخش تیغه‌های دستگاه دانه‌های تخم شربتی را کمی خرد کنید. دقت کنید که زیاد دانه‌ها را خرد نکنید.

برای معلق سازی تخم شربتی کافی است هر دانه به دو تکه تقسیم شود. سپس می‌توانید دانه‌‌ها را در آب بریزید و بخیسانید و سپس با هر چه دوست دارید میل کنید.  به این شکل دانه‌ها دیگر در ت ظرف ته نشین نمی‌شوند و هر بار که از شربت خود می‌نوشید دانه‌های تخم شربتی را هم میل خواهید کرد. اما اگر قصد دارید محصول خود را به صورت صنعتی به بازار عرضه کنید باید از روش‌های دیگری استفاده کنید تا دانه‌های تخم شربتی سالم بماند و ظاهر زیبایش باقی بماند.

روش معلق سازی تخم شربتی برای مصارف صنعتی و ارائه محصول به بازار

وقتی صحبت از ارائه محصول به بازار می‌شود علاوه بر کیفیت زیبایی و ظاهر محصول هم اهمیت پیدا می‌کند. در اینجا دیگر نمی‌توان از روش سنتی خرد کردن دانه‌های تخم شربتی استفاده کرد. بلکه باید از محصولاتی به نام معلق کننده استفاده کرد که باعث معلق ماندن تخم شربتی یا دانه‌های مشابهی مانند خاکشیر می‌شود.

این معلق کننده در دو دسته قرار می‌گیرند که شامل استفاده از ژلان گام و بدون استفاده از ژلان گام است.

ژلان گام چیست و چه کاربردی در معلق کردن تخم شربتی دارد؟

ژلان گام یک پلی‌ساکارید از نوع یونی و محلول در آب است که در اتحادیه اروپا به نام E418 شناخته می‌شود. این ماده از نوعی باکتری به دست می‌آید که از گونه سودوموناس (sphingomonas elodea) است. کاربرد این ماده که به عنوان نوعی صمغ به کار می‌رود برای غلیظ کننده، پایدار کننده و امولسیفایر است. استفاده از این ماده در صنعت غذا اولین بار توسط ژاپن انجام شد.

کاربردهای ژلان گام

ژلان گام کاربردهای زیادی دارد که در زیر به آن اشاره شده است.

  • معلق سازی تخم شربتی در انواع نوشیدنی
  • معلق سازی پالپ‌های میوه و تکه‌های میوه در نوشیدنی‌ها
  • تولید ژل
  • استفاده در صنعت لبنی برای ایجاد بافت بهتر
  • جایگزین آگار

روش معلق کردن تخم شربتی در نوشیدنی بدون استفاده از ژلان گام

برای اینکه بتوانید بدون استفاده از ژلان گام تخم شربتی یا هر دانه دیگری را در نوشیدنی‌های اسیدی معلق نگه دارید باید از استبیلایزرها یا پایدار کننده‌ها استفاده کنید. یکی از انواع این استبیلایزرها استبیلازر 13464 است که برای معلق سازی دانه‌ها مناسب است. بهترین مقدار مصرف این استبیلایزر در نوشیدنی‌ها بین %0.32 – 0.25 معرفی شده است.

ترکیبات استبیلایزر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

این ماده شامل آب، شکر، اسید سیتریک، بریکس و سایر ترکیبات است. ویژگی‌های استبیلایزر در زیر آورده شده است.

  • معلق ماندن دانه‌ها در نوشیدنی در pH های پایین
  • افزایش مقدار اضافه کردن استبیلایزر تغییری در ویسکوزیته نوشیدنی ایجاد نمی‌کند و باعث سفت شدن آن نمی‌شود. اما مقدار معلق ماندن را افزایش می‌دهد و این یک مزیت مهم محسوب می‌شود.
  • چون بی‌رنگ است برای هر شربتی مناسب است. مخصوصا اگر بخواهید از زعفران برای رنگ بخشیدن به شربت استفاده کنید باعث تغییر رنگ نمی‌شود.
  • همچنین بدون بو، عطر و طعم است و به همین دلیل مشکلی در طعم شربت ایجاد نمی‌کند و به راحتی باعث معلق سازی تخم شربتی می‌شود.

 

کلام آخر

تخم شربتی خواص بسیار زیادی دارد و سرشار از کلسیم است. همچنین برای افرادی که قصد لاغری دارند نیز بسیار مناسب است و خوردن یک لیوان تخم شربتی در آب قبل از غذا می‌تواند تا حد زیادی جلوی اشتها را بگیرد. در این مقاله سعی کردیم روش‌هایی برای معلق سازی تخم شربتی در نوشیدنی را مطرح کنیم تا اگر شما هم قصد دارید این نوشیدنی را تهیه کنید و از دیدن دانه‌های معلق در آب لذت ببرید به آسانی این کار را انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *