طبع شناسی و مزاج شناسی

طبع در حقیقت ، طبیعت و مزاج هرفرد است و عوامل زیادی از جمله وراثت ، محیط ،تغذیه و….در تشکیل آن دخیل و موثر هستند . طبع آدمی قابل تغییر نیست اما مزاج را میتوان بر اساس رژیم غذایی تغییر داد .
انواع طبع:
طبع گرم :
افرادی که دارای این طبع هستند ، معمولا علاقه ی بیشتری به خوردن شیرینی جات دارند. بیشتر اوقات عطش دارند در محیط گرم بی‌قرار می‌شوند به همین دلیل تعریق بیشتری نسبت به سایرین دارند و بر روی صورت و یا بدنشان جوش می‌زند این افراد برونگرا خونگرم فعال و البته پرخاشگر و زودجوش هستند
طبع سرد
افراد با طبع سرد کمتر عصبانی می‌شوند میل به استراحت و خواب در آنها زیاد است و علاقه‌ای به فعالیت‌های گروهی و جمع‌های فعال ندارند پوست آنها روشن‌تر است و موهایشان نیز زودتر سفید می‌شود به علت کم بودن میل به فعالیت در این افراد اضافه وزن بیشتر در آنها دیده می‌شود البته موارد استثنا نیز در این افراد وجود دارد استعداد ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل از مشکلات افراد دارای طبع سرد است
طبع معتدل
این افراد که اقلیت افراد جامعه را تشکیل می‌دهند معمولاً نسبت به شرایط سازگاری بیشتری دارند یعنی در محیط‌های سرد و یا گرم حالت بی‌قراری پیدا نمی‌کنند این افراد دارای شرایط پایداری از لحاظ اخلاقی و معاشرت هستند معمولاً آرام و بی‌ سر و صدایند و احتمال وجود بیماری‌های پنهان در آنها دیده می‌شود
انواع مزاج
مزاج‌های چهارگانه انسان عبارتند از
بلغمی (سرد و تر) با عنصر غالب آب؛
سوداوی( سرد و خشک) با عنصر غالب خاک؛
دموی (گرم و تر) با عنصر غالب باد
و صفراوی (گرم و خشک) با عنصر غالب آتش
در صورت غلبه هر یک از این مزاج‌ها در بدن مزاج انسان نامتعادل می‌شود که این مورد می‌تواند منجر به بیماری‌های گوناگون شود.
غلبه ی بلغم و یا سودا
اگر بلغم و یا سودا بر بدن غلبه کند ،که معمولا این امر به واسطه ی ترکیب غذاهای دارای طبع سرد با یکدیگر بوجود می آید، بدن رفته رفته رو به سردی می‌رود و این سردی به اعضای مختلف بدن از جمله معده ،کبد و حتی مغز آسیب وارد میکند .
اگر بدن فردی بیش از ۶ ماه در این حالت بماند و تدابیری برای تغییر طبع به سمت گرما و یا اعتدال صورت نگیرد ، مستعد انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی های مداوم ، سینوزیت و دیگر آسیب ها خواهد شد.
این آسیب ها میتواند در قالب بیماری هایی نظیر معده درد ، زخم معده ، زخم دوازدهه ، بیماری های پوستی نظیر وی تی لیگو (پیسی) بروز کند . اگر مدت زمان غلبه ی سودا در بدن بیش از سه سال به طول بینجامد ، سودا به مغز و بافت سلولی بدن نفوذ خواهد کرد.
چنین شخصی ممکن است به بیماری ام اس ، پارکینسون ، صرع ، بیماری های شدید پوستی ، تومور های خوش خیم و یا بدخیم سرطانی و …دچار شود .
اما مسئله اینجاست که چگونه از غلبه ی سودا و یا بلغم جلوگیری کرده و یا در صورت غلبه ، بدن را از آن حالت خارج کرده و به اصطلاح گرم کنیم .
برنامه ی مدون غذایی سه ماهه برای تغییر طبع بدن
۱.اجتناب از خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند.
نظیر : گوشت گاو، نان جو ، ماهی ، مرغ ماشینی ، گل کلم ، کرفس، مرکبات ، زرشک ، لبنیات ، ماش ، باقلا ، برنج، قارچ ، نخود فرنگی ، هندوانه و…
۲. خوردن غذاهایی که طبع گرم دارند.
نظیر : گوشت گوسفندی ، گوشت بر ، گوشت شتر و شتر مرغ ، بوقلمون ، مرغ خانگی. عسل ، خرما ، گردو ، حبوبات ، هویج ، انجیر ، شیر بز و….
۳. حجامت عام ۱۱ مرتبه ۳بار هر ۲۵ روز یک بار و بعد ۳بار ۳۰ روز یکمرتبه و بعد ۳بار هر ۳۵ روز یکمرتبه بعد هر ۴۰روز
۴. خوردن دمنوش زنجبیل، دارچین، گل میخک بهمراه عسل و آبلیمو تازه بصورت ناشتا بمدت ۳ ماه
۵.اجتناب از خوردن آب سرد
بهتر است آب ولرم را با مقداری عسل ، سرکه سیب و عرق نعنا ترکیب کرده و از این ترکیب به جای آب در طول روز استفاده نمایید
۶. استنشاق روزانه ی دود اسفند و کندر
۷.خواب به موقع در ساعات اولیه ی شب
۸. نوشیدن دمنوش های طبع گرم و آرام بخش مانند گل گاو زبان ، آویشن ، چای کوهی و ..به جای مصرف روزانه ی چای سیاه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *