استابلایزر ماست قالبی و دوغ و خامه

استابلایزر ماست قالبی و دوغ و خامه گروهی از افزودنی‌ مجاز خوراکی است که به حفظ ساختار این نوع مواد غذایی برای مدت طولانی کمک می‌کند. این ترکیب وقتی به این مواد لبنی اضافه شود، بافت آنها را صاف کرده و قوام مشخصی به آنها می‌دهد. از این رو استفاده از استابلایزرها برای حفظ اجزای موجود در انواع خوراکی‌ها یک ضرورت هستند. در این مقاله قصد داریم درباره موارد استفاده از استابلایزر در صنایع لبنی صحبت کنیم و فواید آن را مورد بررسی قرار دهیم.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر (Stabilizer) یک افزودنی مجاز است که در محصولات مختلف نقش پایدارسازی و تثبیت‌کنندگی ایجاد می‌کند. از این رو از استابلایزرها در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی برای افزایش پایداری، کیفیت و قوام محصول و برای کاهش هزینه محصول استفاده می‌شود.

استابلایزرها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که بر کیفیت و ارزش محصول تولید شده اضافه می‌کنند و این نوع افزودنی‌ها نقص‌ها و مشکلاتی که در فرآیند تولید محصول ممکن است رخ دهد را تا حد زیادی برطرف می‌کنند.

بهترین نوع استابلایزر غذایی

در حال حاضر انواع مختلفی از استابلایزرهای غذایی در بازار موجود است که در این بین ایده‌آل‌ترین نوع آن، تثبیت کننده پودری است که به آسانی با دیگر محصولات ترکیب می‌شود. استفاده از استابلایزرهای غیرپودری بسیار سخت‌تر است و باید قبل از ترکیب آنها را ذوب یا مخلوط کرد.

به همین دلیل استفاده از استابلایزر ماست قالبی و دوغ و خامه به صورت پودری بیش از همه مرسوم است و باعث افزایش ماندگاری آنها خواهد شد. البته از این ماده در صنایع گوشتی، لبنی، تولید آبمیوه، سس و دسرها نیز استفاده می‌شود.

نقش و کاربرد استابلایزر ماست قالبی و دوغ و خامه

استابلایزرها در صنایع لبنی کاربردهای فراوانی دارند و به همین منظور از آنها جهت بالا بردن کیفیت در فرآورده‌های لبنی استفاده می‌شود.

هنگام استفاده از این تثبیت کننده‌ها شاهد خواهید بود که علاوه بر افزایش کیفیت موجب افزایش ماندگاری محصول نیز می‌شود.

همچنین این مواد بر طعم و مزه محصول نیز اثر می‌گذارد و مصرف‌کنندگان بیشتر ترغیب به خوردن آنها خواهند شد.

استابلیزرها دارای خواصی بسیاری هستند و به سادگی مواد مغذی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبرهای اضافی و اسید چرب‌ امگا ۳ را به محصول اضافه می‌کنند.

همچنین استابلایزرها از ته نشین شدن تکه‌های میوه در ماست، مربا و ژله‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین می‌توانند در بافت محصولات مختلف باعث ایجاد حالت زبری یا لطافت شوند.

استابلایزر ماست قالبی و دوغ و خامه یک پور سفت کننده و بهبود دهنده بافت این مواد لبنی است و باعث کاهش چشمگیر میزان آب‌اندازی در آنها به خصوص در ماست‌های قالبی می‌شود. البته بسته به نوع ماست اعم از پرچرب، کم چرب و همزده میزان استفاده از پودر استابلایزر متفاوت است. بر این اساس وقتی که دمای پودر به 20 تا 30 درجه رسید، آن را با مقداری شیر مخلوط کرده و سپس به کل شیر داخل مخزن اضافه می‌کنند و سپس مراحل حرارت‌دهی را انجام می‌دهند.

به طور کلی استابلایزرها در مواد غذایی باعث افزایش پیوندهای هیدروژنی، ایجاد کشش‌های سطحی و افزایش ماندگاری در مواد  می‌شود و به همین دلیل استفاده از این ماده در صنایع غذایی نقش بسیار مهمی دارد.

فواید استفاده از استابلایزر ماست قالبی و دوغ و خامه

مهم‎‌ترین فواید و مزایای استفاده از استابلایزرها در صنایع غذایی این است که باعث بهبود و ارتقا ساختار ماده غذایی می‌شوند. برای مثال در سس‌های سالاد و خامه از استابلایزرها برای حفظ امولسیون آب و روغن استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی استابلایزر برای ترکیبات غذایی وجود دارد. پرکاربردترین موارد آن استابلایزر ماست قالبی و دوغ و خامه هستند که باعث ایجاد ویسکوزیته پایدار در محصول نهایی می‌شوند. از این رو استابلایزرهای لبنی سبب ایجاد مقاومت و پایداری این محصولات در برابر تغییرات دمایی ذوب و انجماد می‌شوند.

این استابلایزر با توجه به سلیقه مصرف‌کنندگان داخلی طراحی شده و با ایجاد بافت خامه‌ای متراکم و قابل برش می‌تواند نظر مشتری را جلب کند.

همچنین این مواد افزودنی، دارای قدرت بالایی در جذب و نگهداری آب موجود در محصول دارند و باعث می‌شونند که مقاومت محصول در برابر تکان‌ها و ضربه‌های احتمالی هنگام حمل و نقل بالا برود و از آب انداختن آن جلوگیری می‌کند.

لازم به ذکر است، در صورت استفاده از استابلایزرها دیگر احتیاج به استفاده از هیچ ماده افزودنی دیگر از قبیل نشاسته، ژلاتین و سایر هیدروکلوئیدها به مواد لبنی نخواهید داشت.

البته بسته به نوع محصول می‌توانید به میزان بسیار کم از این مواد استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم که شما را استابلایزرها و کاربردهای مختلف آنها در صنایع غذایی آشنا کنیم. یکی از موارد پرکاربرد آن، استابلایزر ماست قالبی و دوغ و خامه است که شما کمک می‌کند که بتوانید برای هر ذائقه‌ای، محصولی با ویژگی‌های مطلوب را تولید کنید.

جهت دریافت انواع پودر استابلایزر اعم از استابلایزر ماست قالبی، استابلایزر ماست همزده، استابلایزر دوغ، استابلایزر پنیر و پنیر خامه‌ای، استابلایزر دوغ گازدار، استابلایزر خامه و انواع افزودنی‌های لبنی با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *